Owocowo warzywne koktajle młodości

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
13.10.2015

Koktajle to prosty i smaczny sposób na dostarczenie organizmowi niezbędnych składników odżywczych i wielu witamin. Od lat dietetycy biją na alarm, iż jemy za mało owoców i warzyw. Niestety Polaków ciężko przekonać, iż zielone liście, buraki, natka pietruszki, mango, awokado, czy też inne „cuda” mogą być smaczne i pożywne. Daleko nam do ideału pięciu porcji warzyw i owoców w ciągu dnia. Koktajle mogą nam pomóc w spożyciu zalecanej minimalnej ilości warzyw czyli 500 – 600g i 300g owoców w ciągu dnia. Jeśli chcemy smacznie, zdrowo i kolorowo zmienić nawyki żywieniowe warto zacząć łączyć słodkie, ulubione owoce z warzywami czy też owocami nam obcymi lub niechętnie spożywanymi. Wspomogą naszą walkę ze zbędnymi kilogramami, dodadzą mocy naszym szarym komórkom, nadadzą naszej skórze promienny wygląd. Koktajle owocowe i warzywne, zawierają także duże ilości błonnika, który jest niezbędny w diecie nie tylko odchudzającej. Składnik ten usuwa toksyny z organizmu, poprawia perystaltykę jelit i przemianę materii, a także wypełnia żołądek, dzięki czemu na długo utrzymuje się uczucie sytości. Koktajle tego typu są również cennym źródłem witamin z grupy B, które przyspieszają metabolizm. Sporządzane na bazie mleka, kefirów czy jogurtów dostarczają wapnia niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Należy jednak pamiętać, iż owoce są dość kalorycznym produktem ze względu na wysoką zawartość cukrów prostych. Dzieci i ich mamy nie bez powodu uwielbiają koktajle. Najmłodsi przede wszystkim cenią je za smak, a mamy zaś wiedzą, że dzięki koktajlom mogą w łatwy sposób przemycić do diety dziecka, zalecaną porcję owoców.

Kolorowe koktajle przynoszą wiele dobrego dla naszego organizmu. Jednak by jak najlepiej nam służyły powinniśmy pamiętać o kilku zasadach ich przyrządzania i spożywania. Częstym błędem popełnianym przy sporządzaniu koktajli jest rutyna, miksujemy cały czas te same składniki np. przygotowujemy zawsze koktajl na bazie szpinaku czy botwinki. Na dłuższą metę nie jest to jednak korzystne. Te na bazie szczawiu lub szpinaku zawierają szkodliwy w dużych ilościach kwas szczawiowy, który w połączeniu z kawą czy herbatą może prowadzić do upośledzenia przyswajania wapnia i magnezu.

Warto eksperymentować ze składnikami, Pamiętajmy, iż lista roślin jadalnych jest bardzo długa, szczególnie teraz w sezonie wiosenno – letnim. W sezonie zimowym natomiast bez problemu koktajle przygotujemy wykorzystując mrożone owoce i warzywa. Wymieniając tylko warzywa zielone mamy bogatą listę: szpinak, jarmuż, przeróżne sałaty: dębowa, masłowa, rzymska, rukola, roszponka, natka pietruszki, koperek, seler naciowy, przepyszna botwinka, zapomniane, a pełne wielu cennych minerałów pokrzywa, mniszek lekarski czy wyrzucana przez nas nać marchewki. Mniszek lekarski jest lekko gorzki ale w połączeniu z bananem lub awokado daje nam przepyszny napój. Warto do koktajli wykorzystać pomidory, gdyż zawierają duże ilości likopenu (silnego antyutleniacza, jednocześnie wspomagającego odtruwanie komórek), który jest lepiej przyswajany z soku lub koncentratu, niż ze świeżych warzyw więc możemy ułatwić sobie przygotowanie koktajlu wykorzystując gotowy sok. Natomiast lubiana przez nas marchewka zawiera dużą ilość prowitaminy A i witaminy C, które pobudzają nasz układ odpornościowy i oczyszczają organizm z toksyn a dodatkowo nadają piękny kolor naszej skórze jednocześnie ją ujędrniając. Żurawina natomiast dostarcza naszemu organizmowi bardzo dużo błonnika oraz witaminę C. Grejpfruty regulują metabolizm tłuszczu oraz zapobiegają wystąpieniu miażdżycy. Awokado z kolei jest źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. Jagody przyspieszają przemianę materii i skutecznie oczyszczają organizm. Wszystkie warzywa i owoce stanowią niezastąpione źródło witamin i flawonoidów, które wykazują zróżnicowane właściwości prozdrowotne – zwalczają wolne rodniki, zmniejszają ryzyko zachorowania na chorobę nowotworową, choroby układu krążenia, poprawiają odporność organizmu. Szklanka takiego napoju świetnie uzupełnia utraconą wodę i „wypocone” wraz z nią witaminy i mikroelementy. Większość owoców (zwłaszcza truskawki, porzeczki i kiwi) to bogate źródło witaminy C, banany – magnezu, awokado – kwasu foliowego, marchewka obfituje w beta-karoten, buraki w żelazo, a pomidory w potas (pierwiastek, który reguluje gospodarkę wodną organizmu; jest bardzo ważny zwłaszcza w porze upałów, ponieważ tracimy go sporo wraz z potem). Pamiętajmy, iż to jak wygląda nasza skóra, najczęściej jest odzwierciedleniem złej diety i złych nawyków żywieniowych. Niedobory witamin, a szczególnie witaminy C, objawiają się głównie poprzez szarą cerę, której brak elastyczności. Za piękny i zdrowy wygląd skóry oraz włosów i paznokci odpowiadają: białko i kolagen, do których produkcji potrzebna jest witamina C. Dlatego, zamiast inwestować w drogie kremy, warto zadbać o stałą produkcję kolagenu w organizmie. Dzięki codziennej dawce witamin dostarczonych w postaci koktajlu pozbędziemy się problemu wypadania włosów i rozdwajania paznokci. Cera stanie się naprężona i elastyczna, odzyska promienny wygląd. Koktajle mają na celu pobudzenie organizmu do produkcji potrzebnych mu substancji i dostarczenie niezbędnych witamin. Dodatkowo nawilżają organizm, dzięki czemu skóra jest bardziej sprężysta, a zmarszczki wygładzone. Nawilżanie‚’od wewnątrz’’ pomaga w skutecznej walce z cellulitem. Spożywanie dużej ilości przeciwutleniaczy chroni przed procesem starzenia i zapewnia młody wygląd na dłużej.

Pamiętajmy by miksować maksymalnie trzy- cztery produkty. Często chcemy zrobić sobie bombę witaminową i łączymy kilkanaście warzyw czy też owoców, nie jest to oczywiście karygodny błąd. Jednak miksowanie zbyt dużej ilości składników może dać mieszankę wybuchową, z którą nasz przewód pokarmowy może sobie nie poradzić, będziemy czuć dyskomfort, ból, kolki, wzdęcia czy może nas spotkać nawet biegunka. By dostarczyć dużej dawki witamin i uzyskać smaczny napój wystarczy jedno warzywo i maksymalnie dwa owoce. Można dodatkowo zaostrzyć smak przyprawą: cynamonem, imbirem, ostrą papryczką, sezamem lub dodać nasiona, rozdrobione orzechy, suszone owoce, nawet łyżkę oleju rzepakowego lub lnianego, oliwy dzięki temu dostarczymy cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Wiadomo nie od dziś, że proste połączenia w kuchni są najsmaczniejsze. Poza tym ważną zasadą jest aby pić koktajli świeżo po przygotowaniu. 

Koktajle traktujmy jako kolejny posiłek w ciągu dnia np. drugie śniadanie czy deser. Są sycące, więc spokojnie porcja koktajlu dostarczy nam energii na kolejne dwie – trzy godziny. Pamiętajmy, by nie dodawać do nich cukru, aby zachowały niską wartość kaloryczną, a sytość uzyskamy dzięki dużej zawartości błonnika. Ważny jest także odstęp od innych posiłków. Jeśli spożywamy koktajl po obiedzie lub do obiadu to owoce i warzywa mogą sfermentować w jelitach czy w żołądku powodując dyskomfort trawienny, trawią się one bowiem dużo szybciej niż np. mięso czy nabiał lub inne składniki pokarmowe. Najlepsze efekty wykorzystania maksimum składników oraz dobrego samopoczucia osiągniemy pijąc koktajl w odstępie ok. 2 – 3 godzin od kolejnego posiłku.

Istotne jest też w jaki sposób pijemy koktajle. Ważne jest, by spożywać je pomału, małymi porcjami. Wypijając duszkiem, pomijamy ważny element trawienia: rozgryzanie i zmieszanie ze śliną. Doprowadza to do sytuacji, jakbyśmy połykali całe produkty, bez wcześniejszego rozdrobnienia ich. Przetrzymywanie koktajlu w jamie ustnej i powolne jego spożywanie jest istotne ze względu na enzymy zawarte w ślinie. Tu zaczyna się prawidłowe trawienie pokarmu. Bez wstępnego trawienia witaminy i składniki mineralne zawarte w koktajlach nie są w stanie odpowiednio się wchłonąć i dać nam oczekiwanego „kopniaka energii”. Pamiętajmy by dokładnie „przeżuwać” każdy łyk.

Wiele osób twierdzi, że do wykonania koktajlu jest potrzeby drogi i trudny w obsłudze sprzęt kuchenny. Nic bardziej mylnego. Miksujemy tym, co posiadamy. Może to być mikser kielichowy, czy też blender ręczny, są one dostępne w każdym markecie. Ponadto blendery obecne na rynku często sprzedawane są z wieloma przystawkami, które ułatwią nam pracę w kuchni. Już sam blender możemy wykorzystać nie tylko do przyrządzenia koktajli, ale też zup kremów, sosów do mięsa, musów owocowych, sosów, dipów do sałat, drinków. Jest to zakup, który może spowodować, że praca w kuchni zacznie przynosić nam radość, a poza tym urozmaici nasze domowe menu. Przy używaniu sprzętu do miksowania pamiętajmy o kilku zasadach:

-kupując sprzęt ważna jest jego moc – im większa tym lepiej

-noże, którymi kroimy produtky, powinny być metalowe

-umyjmy i rozdrabniajmy produkty przed miksowaniem

-ważna jest kolejność miksowania: najpierw zielenina z niewielką ilością wody, dopiero potem warzywa i owoce, należy dodawać w kolejności od najtwardszego do najbardziej miękkiego produktu.

Niech każdy dzień w roku będzie idealnym dniem do przygotowania owocowego koktajlu, przede wszystkim dla tego, że sprawdzi się jako posiłek zarówno dla dzieci jak i dorosłych. W gorące dni będzie idealnym sposobem na ochłodę, w pozostałe może zastąpić słodycze i tym samym stanowić naturalną słodką przekąskę. Smaczne, szybkie i proste koktajle mogą z powodzeniem zastępować posiłek, dostarczając wielu składników odżywczych.

powrót