Herbata

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
07.03.2016

Herbata już od bardzo wielu lat gości w naszych domach. Sprawdza się jako dodatek do posiłków, deserów albo jako wierny towarzysz codziennych obowiązków, stanowiąc często alternatywę dla kawy. Niewielu z nas jednak wie, że herbata może mieć zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Aby jednak cieszyć się jej dobroczynnymi właściwościami, musimy trochę o niej wiedzieć.

Najsilniejsze działanie pobudzające ma herbata parzona krótko (do 3 minut), ponieważ w pierwszych minutach do wody przedostaje się najwięcej kofeiny. Dłuższy czas parzenia zmienia właściwości herbaty na bardziej uspokajające.

Lecznicze właściwości herbaty

Współczesna medycyna potwierdza lecznicze właściwości herbaty. Dzięki takim składnikom jak garbniki, teina, pektyny oraz olejki eteryczne pomaga niemal na wszystko. Zapobiega m.in. wrzodom żołądka, miażdżycy, schorzeniom serca, udarom mózgu, a nawet nowotworom. Bywa pomocna, gdy cierpimy na bóle stawów i reumatyzm. Nasze prababki polecały mocną, gorzką herbatę na kłopoty żołądkowe. Znakomicie bowiem reguluje pracę układu pokarmowego, działa bakteriobójczo i przeciwbólowo. Świetnie wpływa również na pracę mózgu, ułatwia koncentrację i zmniejsza uczucie zmęczenia. Coraz częściej stosuje się ją jako składnik preparatów kosmetycznych. Kompresy z herbaty koją zmęczone oczy, likwidują opuchliznę i pomagają leczyć bakteryjne zapalenie spojówek. Picie herbaty zalecają nawet dentyści. Zawiera fluor, który wzmacnia zęby.

W zależności od rodzaju obróbki, jakiej poddaje się liście herbaty, przygotowywane z nich napary odznaczają się nieco innym oddziaływaniem, składem i aromatem.

Jak parzyć herbatę

Herbaty czarne i czerwone zalewamy wrzątkiem i parzymy 4-5 min. Nieco dłużej powinny naciągać herbaty aromatyzowane. Granulowanym wystarczą 3 min. Najkrócej parzy się indyjskie z rejonu Derjeeling (2-3 min.) i chińskie Oolong (1-2 min.).

Chińskie herbaty zielone i białe zalewamy wodą o temp. ok. 80 st. C (wrzątek odstawiamy na 3-5 min.). Napar gotowy jest po 2-3 min. Herbaty japońskie wymagają wody o wyższej temperaturze (ok. 90 st. C), ale krótszego czasu parzenia (1-1,5 min.).

Herbata czarna

Wśród wielu głosów dotyczących walorów innych gatunków herbat, ta najczęściej wybierana, bo stanowiąca aż 80% wyborów konsumentów na świecie – wciąż bywa niedoceniana. Pomimo iż w porównaniu z resztą mieszanek zawiera najmniej cennych antyoksydantów, posiada inne, wyjątkowe właściwości. Badania dowodzą, że w procesie fermentacji (który przy wytwarzaniu herbaty czarnej trwa najdłużej), powstają teaflawiny i tearubiginy, które mają równie dobroczynny wpływ na nasz organizm co antyoksydanty. Właściwości czarnej herbaty wielu z nas poznało już w dzieciństwie, kiedy to na przeziębienie babcie serwowały nam ją z miodem i cytryną, a na bóle brzucha mocną i niesłodzoną. Czarna herbata istotnie działa rozgrzewająco i bakteriobójczo, a regularnie pita poprawia koncentrację i sprawność myślenia, wpływa również korzystnie na układ krwionośny.

Herbata zielona

Znana z ogromnej zawartości antyoksydantów oraz swoich właściwości antybakteryjnych jest ceniona przede wszystkim w Chinach i Japonii, a w ostatnich latach zdobywa również serca europejskich konsumentów. Znawcy podkreślają jej leczniczy wpływ na zaburzenia trawienne, bóle głowy, a także problemy ze wzrokiem czy zatrucia alkoholowe. Napar z zielonej herbaty bogaty jest w minerały i mikroelementy, takie jak: żelazo, cynk, potas, sód i wapń, nie brak mu również witamin: A, B, B2, B6, C, E, K, PP. Zawarty w niej fluor wzmacnia kości i zapobiega próchnicy zębów. Już dwie filiżanki dziennie mają znaczący wpływ w zapobieganiu chorobie Alzheimera, pomagają również obniżać poziom cholesterolu. Jako źródło L-teaniny zielona herbata jest dobrą, naturalną alternatywą dla środków uspokajających.

Badania dowodzą również, że zawarte w zielonej herbacie katechiny zapobiegają i łagodzą stany zapalne jamy ustnej, co znalazło odzwierciedlenie w obniżonym aż o 22% występowaniu próchnicy zębów u dzieci, które przez 5 lat codziennie po obiedzie wypijały filiżankę tego naparu. Zielona herbata polecana jest również osobom dbającym o linię, gdyż zawarte w niej polifenole stymulują organizm, regulując procesy trawienne i przyspieszając przemianę tłuszczu w energię.

Herbata czerwona

Na szczególną uwagę zasługuje Pu-Erh – odmiana, powstająca w wyniku powolnej fermentacji. Przez Amerykanów zwana jest niszczycielem tłuszczu – badania dowiodły bowiem, że wypijanie kilku filiżanek dziennie u 88% osób spowodowało spadek wagi między 3,2 a 10,8 kg przy zachowaniu dotychczasowej diety! Lekarze podkreślają jej korzystny wpływ na wątrobę, obniżanie poziomu cholesterolu, wzmacnianie odporności. Wspaniale oczyszcza organizm z toksyn. Zawiera wiele korzystnych dla zdrowia składników, takich jak: garbniki, alkaloidy, flawonoidy, minerały (wapń, magnez, cynk, mangan, miedź, selen) oraz witaminę C.

Odmiana czerwonej herbaty – Oolong, pobudza organizm, 5 filiżanek tej herbaty zawiera tyle kofeiny co 1 filiżanka kawy. Różnica polega na sposobie pobudzenia. Stymuluje organizm na dłużej i nie tak gwałtownie i  krótkotrwale jak kawa.

Herbata biała

Już kilka lat temu została okrzyknięta eliksirem młodości. Wszystko to ze względu na zawartość polifenoli, które zwalczają w naszym organizmie sprzyjające starzeniu wolne rodniki. Okazuje się, że filiżanka białej herbaty zawiera ich 12 razy więcej niż szklanka soku pomarańczowego, który również uchodzi za bogate źródło polifenoli! Spośród wszystkich herbat ma również najsilniejsze działanie antyoksydacyjne i antymutagenne, polecana jest więc przede wszystkim osobom, w których rodzinach występowały nowotwory. Biała herbata stanowi również bogate źródło witaminy C oraz kofeiny, warto więc, by spożywały ją osoby, które intensywnie pracują umysłowo, zwłaszcza w czasie upałów. Napar z tej drogocennej odmiany jest wspaniałą alternatywą dla kawy – jest bowiem dużo zdrowszy, a pobudza podobnie mocno, redukując również napięcie i stresy.

Warto również zwrócić uwagę na herbaty ziołowe, które mogą być wspaniałą alternatywą dla tradycyjnych ziół aptecznych. Jeżeli wybierzemy mieszankę dobrej jakości, możemy liczyć na podobne efekty, zachowując przy tym doskonały smak. Wprowadzenie do codziennej diety odpowiedniego rodzaju herbaty może być pierwszym krokiem do zwalczenia naszych dolegliwości. Pijmy więc (herbatę) na zdrowie!

powrót