10 zasad mocnej odporności

fitness equipment and fruits
27.10.2014
  1. Myj ręce! To takie proste, takie oczywiste, a takie nieprzestrzegane! Na rękach żyją setki tysięcy (albo i miliony) bakterii i wirusów, z którymi potrafi uporać się zwykłe mydło!
  2. Odpowiednie odżywianie się. Pamiętaj, aby w Twoim jadłospisie nie brakowało bogatych w sprzyjające odporności antyoksydanty warzyw i owoców. Stawiaj na marchew, szpinak, paprykę, cytrusy, porzeczki. Do diety włącz także bogate w cynk i miedź (najważniejsze pierwiastki) orzechy, pestki dyni, ryby, wątróbkę, rośliny strączkowe.
  3. Odpowiednia ilość odpoczynku i snu. Przemęczony człowiek częściej choruje i trudniej wrócić mu do zdrowia. Dlatego staraj się nie zarywać nocy i spać minimum 6 godzin.
  4. Aktywność fizyczna, gimnastyka. Ćwicz 30-60 minut, najlepiej 3 razy w tygodniu. Nie forsuj się – dobierz odpowiednie tempo ćwiczeń. Maksymalna wartość tętna powinna wynosić 180 uderzeń na minutę minus wiek. Pamiętaj, liczy się regularność i systematyczność,
  5. Hartowanie ciała w okresie zdrowia. Przyzwyczajanie organizmu do niskich temperatur, wietrzenie pomieszczeń, gdy pogoda na to pozwala lub naprzemienny ciepły i chłodny prysznic. Zabiegi te usprawniają funkcjonowanie mechanizmu termoregulacji.
  6. Noszenie nakrycia głowy. 40% ciepła z organizmu „ucieka” przez głowę.
  7. Unikanie dusznych, zatłoczonych pomieszczeń, wietrzenie mieszkania.
  8. Nie należy bagatelizować „błahych” infekcji. Należy pomóc organizmowi w zwalczaniu ich zanim rozwiną się w poważniejszą chorobę.
  9. Pamiętaj o rybach. Co prawda wspominaliśmy już o zbawiennym wpływie na odporność odpowiednio zbilansowanej diety, ale ryby zasługują na osobny punkt. Dlaczego? Ponieważ obfitują w nienasycone kwasy Omega 3, bez których odporność szwankuje. Optymalna dawka to ok. 1 kg ryb tygodniowo.
  10. Ciesz się życiem i śmiej na cały głos! Tak, śmiech to wspaniałe lekarstwo i doskonała szczepionka. Gdy jesteś szczęśliwa, podwyższa się poziom endorfin, mózg zalewa dopamina a Ty… jesteś okazem zdrowia!
powrót